Belevingswinkelen Hasselt

De stad Hasselt wil samen met Hogeschool PXL (afdeling Research), JOYN, CityDepot en OJOO vernieuwende diensten in haar binnenstad introduceren om de "Consument van de toekomst" te inspireren, fascineren en entertainen. Het project “Belevingswinkelen” moet Hasselt voorbereiden op “het nieuwe winkelen”, waar bezoekers kunnen funshoppen en comfortshoppen. Daarnaast wordt ook ingezet op sensibilisering en professionalisering van de handelaars.

Het project loopt van 1 juni 2016 t.e.m. 31 mei 2018.

De totale projectkost bedraagt 824.539,00 euro. Voor de financiering kan Hasselt rekenen op steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (329.815,60 euro), de Vlaamse Overheid (164.907,80 euro) en de provincie Limburg (164.907,80 euro).

Eerste resultaten van het project:

Het project is gestart met een uitgebreide onderzoeksfase onder leiding van PXL Research

BELANGRIJKSTE RESULTATEN ONDERZOEK PXL

 - Ideageneration: Online ideeënfabriek waar shoppers/bezoekers ideeën konden indienen rond ‘Hasselt Shoppingstad’

  • Top 3 ideeën:
    • 1 klantenkaart voor alle Hasseltse winkels samen
    • Leegstaande panden opvullen met nieuwe zaken (jonge ondernemers, unieke concepten of pop-up stores).
    • Bankautomaat op het Kolonel Dusartplein
  • Andere sterke ideeën:
    • Uitgebreidere en langere openingsuren, koopavonden
    • Openbare toiletten, rolstoeltoilet
    • Gratis of goedkoper parkeren op shoppingdagen/ tijdens evenementen
    • Groene plekjes

- Marktonderzoek: 1612 bezoekers in Hasselt aangesproken, 514 volledig ingevulde enquêtes

Resultaten:

  • Mensen komen vooral om te shopping en voor een evenement naar Hasselt, en om te eten en te drinken
  • Kernwoorden om Hasselt te omschrijven: Gezellig, compact, groot aanbod winkel, verscheidenheid aan winkels, gemoedelijk, gastvrij.
  • Uit het onderzoek blijkt dat mensen het idee van universele klantenkaart genegen zijn.
  • Handenvrij shoppen:
    • Bezoekers zijn bereid voor deze dienst te betalen.
    • Een handenvrij shoppendienst wordt door 7/10 geapprecieerd voor zwaardere aankopen of grote pakketten.
    • Een handenvrij shoppendienst zou
      • 1 op 3 bezoekers van Hasselt meer winkels doen bezoeken,
      • 4 op 10 bezoekers ertoe aanzetten om nog iets te gaan en/of drinken in Hasselt,
      • maar zou minder dan 1 op 4 bezoekers ertoe aanzetten om de auto thuis te laten. Terwijl toch 55% van de bezoekers aangeven dat ze niet gemakkelijk een parkeerplaats vinden als ze komen shoppen in Hasselt.

SHOPUP

 De pop-upwinkel 'ShopUp' is de tweede fase binnen het project. Met pop-upwinkel ‘ShopUp’ wordt in Hasselt een unieke en nieuwe shopbeleving geïntroduceerd. In het pand aan de Grote Markt zal de shopper terecht kunnen voor allerlei diensten die het shoppen vergemakkelijken en leuker maken.

Welke diensten zijn er?

  • Shopping Bag Vestiare --> introductie Handenvrij shoppen in Hasselt. Shoppers kunnen hun tassen bewaakt achterlaten
  • Uitleendienst buggy's en bolderkarren
  • Borstvoedingshoek
  • Luiertafel
  • Hasseltse Proevertjes à Hasseltse horeca wordt in ‘the picture’ gezet in de ShopUp. Bvb. eerste zaterdag zal er paté van Quetin te proeven zijn.
  • Lucky Wheel à ‘Rad van Fortuin’ met kleine prijzen van Hasseltse handel en horeca, bvb. gratis koffie, €5 korting, …
  • New Outfit Cabine
  • Oplaadboxen voor smartphones
  • Wedstrijd van de maand à grotere wedstrijd waar een pakket te winnen is van Hasseltse handel en horeca.
  • Zonnecrèmeservice

Openinsguren

De ShopUp is open van 1 april tot 15 juli 2017 op 

  • woensdag van 13u30 tot 18u;
  • zaterdag van 11u tot 20u;
  • zondag 2 april en 2 juli van 13u30 tot 18u.

 

Een project van: 

   

 

Met de steun van: