CityLife en Stad Hasselt bouwen samen digitaal platform uit en lanceren digitale klantenkaart

Om de handel en horeca in de Hasseltse binnenstad te ondersteunen en te versterken, hebben de stad Hasselt en de Hasseltse start-up CityLife de handen in elkaar geslagen om een gloednieuwe digitale klantenkaart gekoppeld aan een digitaal platform te ontwikkelen. Die digitale kaart kan bij alle deelnemende handelaars gebruikt worden. De punten die bij elke aankoop gespaard worden kunnen bij de deelnemende zaak of samenwerkende zaken terug worden uitgegeven, en dus niet noodzakelijk op de plaats waar de aankopen gebeurden. Zo worden de shoppers niet alleen beter beloond, maar ook geprikkeld om nieuwe zaken in Hasselt te ontdekken. Hét grote voordeel aan CityLife – want zo zal het platform noemen – is dat de gespaarde punten in Hasselt zelf moeten worden uitgegeven.

 

Subsidie voor uitbouw van 'Retailplatform'

In februari vorig jaar ontving stad Hasselt een subsidie van 70.000 euro van het Agentschap Ondernemen. Deze werd toegekend voor de verdere uitbouw van een ‘Retailplatform’. “Na het bekomen van de subsidie dachten we met onze partners – de VHCH, Unizo Hasselt en CityDepot – verschillende concrete acties uit met één gemeenschappelijk doel: ons samen nog sterker presenteren als dé shoppingstad van Vlaanderen”, vertelt schepen van Economie Tom Vandeput. “Als prioritaire doelstelling stipten we de uitwerking van een digitaal platform aan. Een werkgroep Digitaal Platform Hasselt werd samengesteld om de opstart te begeleiden. Deze werkgroep organiseerde eind vorig jaar een netwerkevent rond de oprichting van een digitaal platform, waarbij we de Hasseltse handelaars informeerden, sensibiliseerden en inspireerden. De uitkomsten van die avond vormen de basis bij de uitbouw van ons digitaal platform als toegangspoort tot funshoppen, met de look en feel van de Hasseltse trendy mode- en winkelstad.”

“Zo moet ons digitaal platform volgens onze handelaars in eerste instantie ons kernwinkelgebied nog beter als één geheel presenteren en heel ons aanbod integreren”, verduidelijkt burgemeester Hilde Claes. “Onze winkels, horeca en hotels hebben vandaag allemaal hun eigen acties, klantenkaarten en voeren elk hun eigen promotie. Als we de krachten bundelen, kunnen we de consument samen prikkelen om ons kernwinkelgebied te bezoeken en te blijven bezoeken. Sterker nog, via ons platform willen we de consument (bege)leiden tijdens zijn bezoek aan Hasselt. Zo moet er ook informatie terug te vinden zijn over parkeren, mogelijke hinder op weg naar onze stad, evenementen … ”

Klantenkaart Citylife als antwoord op digitale toekomst

“De hedendaagse klant is immers zeer divers en niet langer winkeltrouw, wil meer dan ooit geprikkeld worden en vult zijn beschikbare winkeltijd graag zo zinvol mogelijk in”, vult Vandeput aan. “Hierdoor vormt het aantrekken en behouden van cliënteel voor de kleine en middelgrote handelaars in onze binnenstad een hele uitdaging. Winkelen vormt voor heel wat consumenten een vrijetijdsbesteding. Ze willen shoppen, maar ook ontspannen, gezellig tafelen, naar een tentoonstelling, een film meepikken … Onze stad heeft al deze troeven binnen een beperkte oppervlakte beschikbaar. Maar we moeten het gemakkelijker en overzichtelijker presenteren. Het sterker op elkaar afstemmen van recreatie, evenementen en shopping kan de klant een totaalbeleving bieden. Via ons digitaal platform willen we onze handelaars daarmee helpen. Daarom is het ook belangrijk dat het platform voor hun zeer toegankelijk is en zij op eigen snelheid kunnen participeren. Tot slot moet het systeem ook toelaten om beter te meten wie hun klanten zijn.”

“Met ons digitaal platform willen we een belangrijke stap zetten naar een digitale toekomst”, besluit Claes. “Daarvoor hebben we nu de hulp ingeroepen van een zeer valabele partner, met name CityLife. CityLife heeft de kennis om lokale handelaars extra tools te geven om beter te communiceren met hun klanten en meer loyaliteit te creëren. De voorbije jaren kenden we vooral de opkomst van het online winkelen. Vandaag nemen trendwatchers een tegentrend waar. De fysieke winkels zijn aan een remonte bezig. Het belang van lokaal winkelen neemt opnieuw toe, maar klanten willen het gemak van online winkelen ook ervaren in de fysieke winkels. Met één klik willen ze van een promotie genieten, meer informatie over producten en winkels krijgen en zorgeloos betalen. Winkeliers hebben hun handen vol met het creëren en beheren van een aangename en unieke winkel. Samen met CityLife willen we de partner zijn die hiertoe versterkende digitale tools aanbiedt.”

“De samenwerking met CityLife met de lancering van de digitale klantenkaart is een eerste concrete realisatie van het retailplatform, maar ook de koppeling met de digitale Hasseltbon zal vervolgens in de startblokken gezet worden. Daarnaast denken we samen met de Hasseltse handelaars en horeca na over andere koppelingen zoals de City Pass.” voegt Tom Vandeput nog toe. “ In deze samenwerking tussen CityLife en stad Hasselt wordt de input van de Hasseltse handel en horeca steeds meegenomen zodat de ontwikkeling op maat en lokale verankering behouden blijft.”