Winkel van de toekomst op Kolonel Dusartplein

Winkeliers die zich beperken tot de traditionele manier van verkopen, en niet op de trein van technologische innovaties springen, zullen op termijn zichzelf buitenspel zetten. Unizo en Retaildetail reizen daarom Vlaanderen rond met de 'Winkel van de toekomst' om handelaars te laten zien hoe ze zich kunnen wapenen voor de toekomst. Sleutel tot succes is om via technische snufjes voor een heel nieuwe winkelbeleving te zorgen en ook de moderne consument te overtuigen.

 

In 6 moderne zeecontainers die de volgende dagen op het Kolonel Dusartplein staan zijn zo’n 65 technologische toepassingen klaargezet om Limburgse winkeliers innovatie en onderscheidend vermogen bij te brengen.

“De consument van vandaag is 24u/24u online, is beter geïnformeerd, mondiger en mikt meer op beleving,” weten Unizo Limburg en RetailDetail. “Het shoppinggebeuren is niet meer te vergelijken met vroeger. Als handelaar moet je op die veranderde wereld inspelen. Wie niet mee evolueert, mist de boot.” Om handelaars met enkele praktijkvoorbeelden te tonen hoe ze dit kunnen aanpakken, doet The Future of Shopping Roadshow momenteel Hasselt aan. Het is een rondreizende karavaan van 6 zeecontainers, waarin handelaars kunnen ontdekken hoe ze met hun tijd mee kunnen gaan op vlak van verkoop, marketing, koppeling met sociale media, virtuele realiteit, enzovoort.

Zo is er in de tentoonstelling te zien hoe aankopen kunnen gedaan worden door een QR-code in de etalage, te scannen met de smartphone. Er staat ook een brievenbus met cijfercode, die toelaat dat bakkers er ‘s morgens hun croissants kunnen afleveren of andere pakjesdiensten er in alle veiligheid hun internetgoedereen kunnen droppen. In de expo is te zien hoe via allerlei camera’s en projecties interactieve reclame kan gemaakt worden, of hoe met behulp van virtual reality, de vastgoedmakelaars of keukenproducenten hun projecten levensecht kunnen presenteren.

“Een ondernemer die op een intelligente wijze omgaat met nieuwe technologieën en ideeën, kan sprongen voorwaarts maken,” zegt Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. De belangstelling is alvast groot, want alle rondleidingen die de komende 3 dagen voor handelaars zijn bestemd, werden al helemaal volgeboekt.